Różaniec |
|
Historia różańca - modlitwy
|
|
Przedstawienie wystawy i relacja z jej otwarcia
|
O. Szymon Niezgoda OP |
(z niedostepnej już strony: wwww.rozaniec.sandomierz.opoka.org.pl) |
Narodziny różańca i rozwój jego form * |
|
|
Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie Nawiedzenie św. Elżbiety Narodzenie Pana Jezusa Ofiarowanie Pana Jezusa w świątyni Odnalezienie Pana Jezusa w świątyni Modlitwa i konanie Jezusa w Ogrójcu Biczowanie Pana Jezusa Cierniem ukoronowanie Pana Jezusa Dźwiganie krzyża na Kalwarię Ukrzyżowanie i śmierć na krzyżu Zmartwychwstanie Chrystusa Wniebowstąpienie Chrystusa Zesłanie Ducha Świętego Wniebowzięcie Maryi z duszą i ciałem Ukoronowanie Maryi na Królową Nieba i Ziemi. |
|
Na dużych paciorkach odmawia się Modlitwę Pańską 'Ojcze nasz' (zob. Mt 6, 8-13), na małych zaś Pozdrowienie Anielskie 'Zdrowaś Maryjo' (zob. Łk 1, 28) - rozważając przy tym odpowiednie tajemnice wiary. Cały różaniec składa się z piętnastu 'Ojcze nasz' i 150. 'Zdrowaś Maryjo'. |
Papież Jan XXIII w Liście Apostolskim 'Il Religioso Convegno' z 29 kwietnia 1961 roku pisze: "Różaniec Maryjny jest wzniosłą modlitwą publiczną i powszechną w obliczu zwyczajnych i nadzwyczajnych potrzeb Kościoła Świętego, narodów i całego świata" (AAS, 53/1961, s. 646). |
O. Szymon Niezgoda OP |
Wybrana bibliografia O. Szymona Niezgody: Żywy różaniec ojców, Wyd. Biuro misyjne, Warszawa 1980 Żywy różaniec matek, Wyd. Biuro misyjne, Warszawa 1980 Ewangeliczne źródła Różańca świętego, Tom I. Wyd. salezjańskie, Warszawa 1997, Tom II. Wyd. salezjańskie, Warszawa 1997 Biblijne źródła Różańca świętego, Tom I, Wyd. salezjańskie, Warszawa 1997, Tom II, Wyd. Diecezjalne, Sandomierz 1997 Różaniec w moim życiu, Wyd. Michalineum, Warszawa 1999 Różaniec Jana Pawła II, Wyd. Palabra, Warszawa 2000 |
* (Wybór, opracowanie i tytuł - J. K. Wasilewski) |
Ks. Tomasz Stroynowski |
|
Istota RóżańcaKażda modlitwa wymaga, aby modlić się o dobre rzeczy, tzn. o to co prowadzi nas do Boga oraz aby modlić się dobrze, czyli z uwagą nakłaniać umysł, by trwał przy temacie modlitwy (czyli walczyć z roztargnieniem), a także trwać przed Bogiem z ufnością, wiarą i pokorą. Specyfiką różańca jest odmawianie i rozmyślanie, równoczesne połączenie modlitwy ustnej z rozważanie Ewangelii. Papież Leon XIII w encyklice różańcowej "Iucunda semper" z 1894 r. uczy, że "bez rozważania tajemnic nie ma Różańca". Jest to najlepsza odpowiedź na pytanie, które pojawiło się na początku. Rozważanie wydarzeń zawartych w tajemnicach różańcowych prowadzi do pogłębienia znajomości wiary. Jeśli Matka Boża przy każdej okazji prosi nas o Różaniec, to prosi nas właśnie o poznanie tajemnic wiary i o życie tymi tajemnicami. Prosi także dla tego, że Ona jest w Różańcu i chce nam pomagać wnikać w nie. Modląc się na różańcu należy próbować wyobrażać je sobie, ale także zastawiać się co, dlaczego i po co Bóg uczynił, co uczyniły osoby, o których mowa w tajemnicach, co mogły przeżywać, porównywać się z nimi, czy jak tak samo postępuję, jak postępuję w podobnych sytuacjach, przyrównywać się do Jezusa, Maryi i innych. Rozważaniom mogą towarzyszyć poruszenie uczuciowe, jeśli trzeba prośmy, żałujmy, przepraszajmy, wyrażajmy naszą miłość. |
|
NiebezpieczeństwaW takim ujęciu Różańca jawią się pewne niebezpieczeństwa. Dotyczą one sposobu modlitwy i jej treści. Różaniec może się nie udać, jeśli będziemy próbowali w myślach odmawiać 'Zdrowaś...' i równocześnie rozważać. Może się także nie udać na skutek rozproszenia, brak przygotowania i skupienia oraz nieznajomość treści tajemnic. Kłopoty mogą także wynikać z powodu małej ilości czasu na rozważanie. Zobaczmy zatem co jest treścią Różańca. Otóż porównując ze sobą tajemnice radosne, bolesne i chwalebne szybko zauważymy, że część I dotyczy dogmatu wcielenia, czyli prawdy o tym, że Syn Boży stał się człowiekiem. Część II to dogmat o odkupienia, czyli prawda o tym, że Syn Boży umarł za nasze grzechy na Krzyżu i w ten sposób uwolnił nas od przekleństwa i kary za grzech. Część III to dogmat o zbawieniu, czyli prawda o tym, że przez swoją Mękę, śmierć i zmartwychwstanie Jezus dał nam udział w życiu wiecznym, którego pełnia objawi się na sądzie ostatecznym i przez udział w zmartwychwstaniu zmarłych. Jest to zatem całe 'Wierzę', które odmawiamy każdej niedzieli, tylko bogaciej wyrażona. Aby te treści mogły być dla nas łatwiej poznane dołączam teksty z Pisma Świetego, które ukazują treści poszczególnych części i tajemnic różańca. |
Część Radosna: 1. Łk 1, 26-38; 2. Łk 1, 39-56; 3. Łk 2, 1-21; 4. Łk 1, 22-40; 5. Łk 1, 41-52. |
Część bolesna: 1. Mt 26, 36-56; Mk 14, 26-52; Łk 22, 39-53; J 18, 1-14; 2. Mt 27, 11-26; Mk 15, 1-15; J 19, 1; 3. Mt 27, 27-31; Mk 15, 16-20; J 19, 2-16; 4. Mt 27, 31-34; Mk 15, 21-22; Łk 23, 17-32; J 19, 17-24; 5. Mt 27, 34-61; Mk 15, 23-47; Łk 23, 33-56; J 19, 25-42. |
Część chwalebna: 1. Mt 28, 1-20; Mk 16, 1-8; Łk 24, 1-12; J 20, 1-29; 2. Mk 16, 9-20; Łk 24, 50-52; Dz 1, 1-11; 3. Dz 2, 1-47; 4. 1 Kor 15, 50-58; 5. Ap 3, 20-21; 12, 1-2. |
Ks. Tomasz Stroynowski © 1996–2001 Mateusz ( www.mateusz.pl/duchowosc/ts-r.htm ) |
||
← Różaniec - tzw. 'dziesiątka' |
Godna polecenia strona internetowa o różańcu: Różańcowy Serwis Internetowy: www.rosary.katolik.pl |
Opracowanie wersji internetowej wystawy 'Różaniec', redakcja, kompozycja i dodatkowe materiały - Jan Krzysztof Wasilewski |
Ostatnia aktualizacja: 02.08.2008, godz. 05:40 - Jan Wasilewski