Ziemia Zbawiciela |
|
Jubileusz Chrześcijaństwa Iubilaeum Anno Domini 2000 |
|
strona główna opracowania | strona uzupełniająca o wystawie | |
Działy wystawy: 1. Geografia, położenie, klimat, przyroda 2. Archeologia biblijna, historia 3. Opisy Ziemi Świętej, przewodniki 4. Jerozolima, Święte Miasto 5. Pielgrzymki, podróże (relacje, opisy) |
|
Temat wystawy to określone geograficznie miejsce Objawienia Bożego. Nie chodziło o czas i okoliczności narodzenia, życia, śmierci i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa, ale przede wszystkim o pokazanie miejsca, gdzie się to dokonało. Ma ono wiele nazw: Palestyna, Ziemia Obiecana, Ziemia Święta, Ziemia Ojczysta, Ziemia Pańska, kraina Kanaan, Ziemia Judzka (w znaczeniu szerszym niż Judea), Ziemia Izraela, Syjon albo tylko Ziemia (Erez). Ekspozycja miała na celu przybliżyć geografię, przyrodę i historię czasów Nowego Testamentu, służyć pomocą w odbyciu w Roku Jubileuszowym choćby symbolicznej pielgrzymki do miejsc świętych. |
||
Internetowa wersja tej wystawy służyć ma tym samym celom, ale w znacznie dłuższym czasie, wzbogacona zatem została o liczne ilustracje ze świętych miejsc oraz garść informacji o nich, dobrane do działów wystawy i wiążące się z nimi tematycznie pod wspólnym tytułem. |
Dla chrześcijan Ziemia Święta to Ziemia Zbawiciela- i taki był tytuł tej wystawy |
||
|
Wystawa, rozmieszczona w 32 gablotach,składała się z następujących części: |
|
1. Geografia, położenie i ukształtowanie terenu, klimat, przyroda (flora i fauna) |
|
2. Archeologia biblijna, historia |
|
3. Opisy Ziemi Świętej, przewodniki dla pielgrzymów i turystów |
|
4. Jerozolima, Święte Miasto |
|
5. Pielgrzymki, podróże (relacje, opisy) |
|
Kompletne spisy eksponatów zamieszczamy na osobnych stronach, powiązanych z powyższymi działami wystawy. |
|
Na osobnej stronie można znaleźć kilka eksponatów i zdjęć z wystawy; prezentację w internetowej witrynie Biblioteki KUL uzupełniliśmy dodatkowymi ilustracjami. |
Ekspozycję otwierały: współczesna mapa ścienna Ziemi Świętej w opracowaniu A. Kieniewicza z planem Jerozolimy, dzieło S. Munka: Palestine. Description geographique, historique et archeologique wydane w Paryżu w 1845 roku oraz atlas biblijny Th. Munka z roku 1868. W drugiej stojącej gablocie zaprezentowano dwa albumy zawierające, obok fotografii, zasuszone kwiaty i rośliny typowe dla tego obszaru. Obok znajdował się wydany niedawno leksykon flory biblijnej ks. Józefa Picka. W części poświęconej archeologii i historii biblijnej warto było zwrócić uwagę na Archeologię biblijną ks. Marcelego Godlewskiego zawierającą około 300 rycin oraz na szóste wydanie pracy J. F. Röhr'a Palästina oder historisch-geographische Beschreibung des jüdischen Lamdes zur Zeit Jesu. |
W roku Jubileuszu Chrześcijaństwa pokazywano w kraju inną wystawę o tym samym tytule - objazdową ekspozycję fotogramów Stanisława Marka Markowskiego, związaną z Jego albumem Ziemia Zbawiciela (Wydawnictwo AA, Kraków 1999 / 2000, s. 222, ISBN: 83-909397-9-7). "...Spotkanie z ziemią naszego Zbawiciela, Ziemią Świętą, pozwala nam lepiej poznać i zrozumieć Pana Jezusa i Jego czas, lecz uświadamia nam również słabość naszej wiary w zetknięciu ze świadectwami Odkupienia, nieomal namacalnymi - pisze Autor we Wstępie. Również nasza wyobraźnia, rozum i zmysły okazują się ograniczone wobec tej wielkiej Tajemnicy. Szukamy śladów Chrystusa i Jego boskości jak kiedyś Tomasz, Jego wątpiący uczeń. Aparat fotograficzny, z którym przyjechałem do Ziemi Świętej, był dla mnie zarówno szansą jak i pułapką doczesnej widzialności. Prosiłem Ducha Świętego, by pomógł mi uwolnić od widzenia tego tylko, co interesujące i być może złudne i pomógł dostrzec to, co istotne i prawdziwe, nierzadko również piękne". |
||
"...Album Ziemia Zbawiciela [...] jest niezwykłą pielgrzymką śladami Chrystusa po Jego ziemskiej ojczyźnie. Stanisław Markowski, krakowski artysta-fotografik, odznacza się wielką wrażliwością i niezależnością twórczą. W swym albumie w niezwykły sposób ujął historyczne i teraźniejsze oblicze Ziemi Świętej, a dzięki doskonale dobranym do zdjęć komentarzom-cytatom z Pisma Świętego możemy 'chodzić' po Judei i Palestynie tak, jak dwa tysiące lat temu czynił to Chrystus...". |
||
Niżej i na następnych stronach tej wystawy - kilka wybranych fotografii z cytowanego albumu |
Ks. Franciszek Kardynał Macharski, Metropolita Krakowski (z przedmowy). Tekst w albumie napisali ks. Waldemar Chrostowski i Tadeusz Szyma |
|
||
Gaje oliwne pod Jerozolimą - fot. Stanisław Markowski |
Położenie geograficzne |
|
Luigi Lombardi, Ziemia Święta, Edizioni Soprańi via del mascherino, Plurigraf, Roma 1981 |
Góra Hermon (Gebel esh Sheikh); u jej stóp leży małe jezioro Birket er-Ram. Góra Hermon jest najwyższym wzniesieniem Ziemi Świętej. Jej wierzchołek jest prawie stale pokryty śniegiem. Hermon jest północną granicą Ziemi Świętej. Tu biją dwa z trzech źródeł Jordanu (trzecie źródło wypływa w Libanie). Dzisiejsze Banias, leżące w miejscu Cezarei Filipowej, znajduje się na południowej stronie góry. Fotografia pochodzi z książki Luigi Lombardi, Ziemia Święta, Edizioni Soprańi via del mascherino, Plurigraf, Roma 1981 |
Nazwa |
Historyczne nazwy tych ziem mogą być powodem różnych dociekań i refleksji. Spośród wielu nazw najczęściej spotykaną jest "Ziemia Święta", użyta przez proroka Zachariasza. Jej znaczenie przekracza pojęcia polityczne i geograficzne. Nazwa ta znosi granice, ponieważ łączy się ze sprawami, które zależą nie tylko od historycznego czy politycznego znaczenia tych ziem, lecz wskazuje na ich rolę religijną, wynikającą z ksiąg Starego i Nowego Testamentu, a później związaną z dziejami islamu. Są to trzy różne aspekty dotyczące jednego zjawiska religijnego - monoteizmu, oraz tego co dziś powszechnie nazywamy "Historią Zbawienia". Ziemia Święta jest ojczyzną wszystkich ludzi, którzy mogą tu poznać i przeżyć to, w co duch ludzki wierzy. Ta uniwersalność Ziemi Świętej była przepowiedziana już w Starym Testamencie przez proroka Izajasza. Nazwy najważniejszych miast tej krainy nie mają również świeckiego, politycznego pochodzenia. I tak na przykład - nazwa Jerycho nawiązuje do kultu Księżyca; Betlejem początkowo oznaczające "Świątynię boga wojny" stało się później "Domem Pożywienia"; Jerozolima ma różne określenia, ale najczęściej spotykanym jest "Miasto Pokoju". |
Luigi Lombardi, Ziemia Święta, Edizioni Soprańi via del mascherino, Plurigraf, Roma 1981 |
Ziemia Święta |
|
Ks. prof. Tomasz Jelonek |
Ze wstępu do książki 'Ziemia Święta. Śladami historii zbawienia. Album fotograficzny', komentarze: ks. prof. Tomasz Jelonek, Wydawnictwo List, ss. 200, Kraków 2000, ISBN: 83-913496-0-8 |
Poręczne słowniki Postaci, Terminów i Miejsc Biblijnych można znaleźć pod adresem - www.biblia.net.pl |
Opracowanie i redakcja: Jan Krzysztof Wasilewski |
Ostatnia aktualizacja: 20.07.2008, godz. 03:08 - Jan Wasilewski