Iluminacje z Biblii wydanej w Augsburgu, 1475-76 |
(drzeworyty ręcznie kolorowane w inkunabule ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej KUL) Fotografie wykonała i ekspozycję przygotowała Iwona Kasiura. Objaśnienia i komentarze ikonograficzne - Arkadiusz Adamczuk |
Inicjał N (-acht) rozpoczyna Księgę Sędziów... → |
Inicjał E (-in man) rozpoczyna Księgę Hioba... → |
Inicjał I (-n) rozpoczyna Księgę Rodzaju... → |
← Inicjał A (-dam) rozpoczyna Księgę Kronik... |
← Inicjał D (-ie geleich) rozpoczyna Księgę Przysłów... |
← Inicjał D (-as wort) rozpoczyna Księgę Joela.... |
Tę Biblię wydał pierwszy (chronologicznie i artystycznie) drukarz Augsburga XV w., Günther Zainer. Prawdopodobnie był on prekursorem używania drzeworytów na stronach z wydrukowanym tekstem, zastępując nimi ręcznie rysowane i potem kolorowane iluminacje. Popadł z tego powodu w ostry konflikt ze środowiskiem augsburgskich iluminatorów, jednak pomysł został podchwycony przez innych drukarzy i szybko się upowszechnił. Jego bliski krewny, Johann Zainer, założył pierwszą drukarnię w nieodległym Ulm. Obaj na wielką skalę stosowali drzeworyty do ornamentacji drukowanych przez siebie książek. (przyp. red.) |
||
Inicjał N (-acht), (karta CXXXXIIII) rozpoczyna Księgę Sędziów. Ukazuje on we wnętrzu litery zgromadzenie dwunastu postaci siedzących w dwóch rzędach na ławie, oraz dwie postacie męskie i dwie (bądź trzy) kobiece, stojące przed nimi. Pierwszoplanowy, stojący mężczyzna trzyma w ramionach małe koźlę. Siedzących na ławie należy interpretować jako sędziów sprawujących w tym czasie władzę w Izraelu, zaś postać z jagnięciem to albo Gedeon, albo Manoach - ojciec Samsona; ci dwaj mężowie składają w tej Księdze ofiarę z koźlęcia. |
|
||
Inicjał A (-dam) rozpoczynający Księgę Kronik (karta CLVIII), ukazuje we wnętrzu litery czterech starotestamentowych patriarchów. Są to (od lewego, górnego rogu, zgodnie z ruchem wskazówek zegara): Abraham, ukazany jak składa ofiarę z Izaaka; Józef (?); Noe w arce; wreszcie Adam z jabłkiem pod rajskim drzewem. Napisy na banderolach objaśniają każdą postać. Poziomą belkę litery tworzy wstęga z abrewiacją: . S . A . I . V . R . Nazwa Księgi Kronik pochodzi od św. Hieronima, który nazwał ją "Kroniką całej historii świętej". Przedstawieni mężowie w sposób szczególny odznaczyli się w dziejach zbawienia, stąd też wybrani zostali przez autora drzeworytu spośród Izraelitów wyliczanych w obszernych genealogiach zawartych w tekście. |
|
||
Inicjał E (-in man), na początku księgi Hioba (karta CCXVIIII), obrazuje typologię ksiąg Starego i Nowego Testamentu, czyli jeden ze sposobów egzegezy biblijnej, stosowanej przez teologów w średniowieczu. Wedle niej wydarzenia i postaci ze Starego Testamentu zapowiadają Nowy, stając się typami wydarzeń i osób nowotestamentowych. Tutaj (w polu poniżej poziomej belki litery E) ukazano Hioba na kupie gnoju, rozmawiającego z żoną, która namawia go do złorzeczenia Bogu za nieszczęścia, jakie nań zesłał. W polu powyżej belki poziomej zobrazowany jest Chrystus, który po 40-dniowym poście na pustyni kuszony jest przez diabła. Obie sceny nawzajem się dopełniają, ilustrując wierność Bogu na przekór pokusom. |
|
||
Inicjał D (-ie geleich) na początku Księgi Przysłów (karta CCLXI), przedstawia w wewnętrznym polu króla Salomona, uważanego za autora tej księgi. Biblijny władca ukazany został jako mędrzec, pracujący przy pulpicie (charakterystycznym dla średniowiecznego uczonego lub skryby), ale i pod baldachimem (który sugeruje bogate, dostojne i zaciszne wnętrze). Twórca drzeworytu korzystając tu ze schematu ikonograficznego stosowanego zazwyczaj do przedstawiania Ojców Kościoła, podkreślić chciał mądrość Salomona, utożsamiając ją z uczonością. |
|
||
Inicjał I (-n). Drzeworyt ilustrujący początek (karta V) Księgi Rodzaju - stworzenie świata. Na tle ozdobnej litery, umieszczonej jak drzewo w krajobrazie, ukazany jest Bóg - architekt (z nimbem krzyżowym jako Chrystus - Logos) oraz świat zobrazowany symbolicznie jako okrąg, który Bóg błogosławi. Wewnątrz tego okręgu ukazane są poszczególne elementy stworzenia: Słońce i Księżyc, gwiazdy, ptaki niebieskie i stworzenia ziemne, symboliczne miasto na tle gór (Jerozolima), oraz na pierwszym planie, w zamkniętym ogrodzie Raju, Adam i Ewa przy drzewie wiadomości dobrego i złego, kuszeni przez szatana. |
|
||
Inicjał D (-as wort), rozpoczynający księgę Joela (karta CCCLXXXIII), ukazuje tego proroka jako wschodniego mędrca, spisującego przy pulpicie wizję otrzymaną od Boga. Przedstawienie nawiązuje bezpośrednio do rozdziałów 3. i 4. księgi Joela, mówiących o sądzie, jaki Pan odbędzie nad swym ludem w dolinie Joszafat, stąd artysta przedstawił na obłoku umieszczonym przed prorokiem Chrystusa - sędziego, w konwencji ikonograficznej Maiestas Domini (siedzący na tęczy, w nimbie krzyżowym, z mieczem i lilią przy ustach). Poniżej Słońce, Księżyc i gwiazdy, będące dosłowną ilustracją wersetu 4, 15: "Słońce i Księżyc się zaćmią, a gwiazdy światłość swą utracą". |
Ekspozycja: wiosna - jesień 2000 r. |
Autor: Jan Wasilewski
Ostatnia aktualizacja: 17.09.2013, godz. 08:37 - Artur Podsiadły
Ostatnia aktualizacja: 17.09.2013, godz. 08:37 - Artur Podsiadły